Jag vill hitta
i Värnamo
Sök!

Service och ärlighet vinner i längden

Service och ärlighet vinner i längden

När JC butiken la ner sin verksamhet under våren så var det många pessimistiska tongångar hos allmänheten. På inte allt för lång tid hade Storgatsbacken drabbats av en del tråkiga förluster. Åhléns, Team Sportia och nu även JC. Nu har lokalerna som Team Sportia huserade i fått nya hyresgäster i form av Cheers och den 21 april gick informationen ut att även JC:s gamla lokaler skulle få en ny aktör och den 10 augusti slogs portarna upp till Jeansbolaget på Storgatsbacken 15. Jag har träffat Johan Almström från Jönköping, som är tillförordnad
butikschef i butiken fram till början av 2018. Därefter är det meningen att man ska hitta en lokal förmåga som tar över rollen.

Hur känns det?

– Det känns jätteroligt. När jag fick frågan så kändes det självklart. En ny utmaning och samtidigt ett steg i rätt riktning. Jag har jobbat med sälj under hela mitt yrkesverksamma liv så detta känns som en härlig utmaning. Sedan känns det toppen att vi nu kan täcka upp ett tomrum efter JC.
– Jag ser mig själv först och främst som en medarbetare i butiken som vill leda teamet framåt. Det viktiga är att vara ett gott föredöme. Butikschef är mest en titel när det finns olika beslut att fatta.

Ni öppnade butiken i augusti. Hur har första tiden varit?

– Jag upplever att butiken har haft en bra start. Kunder tycker den är ljus och fräsch och att vi har ett bra spann i både sortiment och prisläge. Kunderna uppskattar det. Det har varit mycket positivt om att vi satsar på Värnamo.

Det är Ted Wideberg, som Värnamoborna kanske mest förknippar med Fribergs, som tillsammans med Henrik Hultman har startat butiken. Att satsa på ytterligare en butik i Värnamo måste betyda att man tror på Värnamo som handelsort?

– Min upplevelse är att centralstyrda butiker sällan vet exakt vad lokalbefolkningen efterfrågar. Vi är mer på den lokala nivån och har en större möjlighet att påverka vilka produkter och utbud som ska finnas i butiken. Vi har större möjlighet att hamna rätt. Vi kommer se framåt vilka varumärken som passar för Värnamopubliken och självklart även titta på de olika trender som går och kommer. Det är jätteviktigt
för oss att hamna rätt så att vi blir ett självklart val.

Vi har ju en hel del klädesbutiker i Värnamo. Varför ska man välja just Jeansbolaget?

– Vi kombinerar handel och service på ett bra sätt. Vi kommer med både nya och gamla varumärken, både Adidas och Levis som exempel.
– Ärlighet och service är ledord för Jeansbolaget i Värnamo. Alla vill ha bra service och vår ambition är att jobba stenhårt med servicenivån. Vi vill inte kränga på kunden kläder. Jag vill verkligen hjälpa kunden till att köpa rätt kläder och förhoppningsvis kommer kunden tillbaka. Det gäller att skapa en god relation med kunderna. Att sälja kvantitet gynnar oss för stunden, men vi jobbar med den långsiktiga relationen. Det kommer säkert finnas tillfällen då kunden kommer in till oss och är missnöjd, men då kommer jag och min personal ta till oss av kritiken och lära oss av misstagen.

Märker ni att det är något som efterfrågas speciellt av era kunder nu när ni har öppnat?

– Nu när vi är nya så måste vi se till respektives varumärkes försäljningshistorik innan vi får den lokala kunskapen fullt ut. Vi har redan märkt en sak och det är att vi exempelvis inte gick in på en ”rak” byxa på herr från början, utan istället på slimmodeller. Nu har vi märkt att vi även behöver den typen av byxor. En stor fördel är att vi snabbt och enkelt kan ta hem modeller som efterfrågas till kunderna. Det är
inga långa beslutsvägar om inköpen.

Hur ser ert sortiment ut? Det är väl inte bara Jeans, trots namnet?

–Vi försöker täcka kundens behov så långt det bara är möjligt. Kavajer, skjortor, tröjor mm. Vi ska vara en heltäckande butik
från topp till tå.

Anders Wallin
Centrumledare

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

5 + sexton =