Jag vill hitta
i Värnamo
Sök!

PlejsEtt – För alla åldrar

PlejsEtt – För alla åldrar

Villervalla känner nog de flesta Värnamobor till. Butiken som ligger på Storgatan i hörnet innan man kommer ner till Åbroparken. Säkert ännu fler Värnamobor känner till Cilla Ek som har drivit butiken sedan starten. Villervalla symboliserar väl Värnamo som handelsstad med Unika butiker som drivs av lokala entreprenörer och handlare. Dessa butiker är så viktiga för en stad i Värnamos storlek.

Som med alla butiker så har man haft både med- som motgångar genom åren, men nu ser det ut som att det är mest medgång. I slutet av februari gjorde Cilla slag i saken och gjorde en rejäl nysatsning.

Du har bytt namn på din butik från Villervalla till PlejsEtt. Är inte det en lite vågad satsning? Villervalla är ju ett känt varumärke.
— Först och främst är det är givetvis en liten sorg. Jag är ju ”Cilla på Villervalla” och det var jag och min mamma som kom på namnet. Dock känner jag att vi har krockat med kedjan Villervalla som inte ska förknippas med oss. Det har inte alltid varit så enkelt att hantera
namnkollisionen. Kunder som har velat komma i kontakt med kedjan har kommit till oss och vice versa. Det har inte varit en helt enkel
process och det kommer nog ta tid innan jag säger ”Cilla på PlejsEtt” till kunder som ringer.

Namnbytet blir ju naturligt i och med nysatsningen som görs. Hur kom namnet PlejsEtt till?
— Det kom till i mitt huvud. Vi satt och spånade på namn och jag kom på det. Jag ville inte ha något för ”vuxet” namn då vi fortfarande är till stor del en barn- och ungdomsbutik, men vi behövde en förändring som passar in i det nya. Självklart var det många diskussioner
kring namnet, men till slut så blev det just PlejsEtt som drog längsta strået. Vi ville även ha ett unikt namn , både för ev. framtida webbshop och Facebook och Instagram.

Berätta om din bakgrund?
— Jag har alltid älskat kläder. Egentligen är jag barnskötare i botten, men som sagt, jag har alltid haft ett stort klädintresse. Min yrkesbana i branschen började med att jag fick jobb på dåvarande Klädhuset som sedan blev Trendhouse. Där jobbade jag i 11 år. När jag sedan
fick barn kände jag att det fanns ett stort behov av barnkläder så det fick mig att våga satsa. Min mamma var med och hjälpte mig i starten. Hon hade jobbat med barnkläder i olika butiker och kunde detta på bästa sätt. Jag har drivit Villervalla i 18 år. Först hade jag en liten butik där nuvarande Underbart ligger.

Alltså i samma fastighet. I dessa lokaler har jag varit i 14 år. Har resan fram till idag varit en enkel match eller har den varit fylld av utmaningar?
— Det har varit många turer genom åren. Jag har haft olika samarbetspartners och delägare. Barnklädesbranschen är stentuff så jag har verkligen fått kämpa. Idag handlar mycket om hållbarhet, vilket har gjort att bland annat second hand har växt. Det är positivt, men det gör det tuffare att sälja kläder. Självklart konkurrerar även de stora kedjorna med mig som liten aktör. Det är stor skillnad att som kedja kunna köpa direkt från fabrik mot mig som går via mellanhänder. Det blir helt andra marginaler för mig att kämpa med. Vi har fått jobba mycket med kunskap och service för att på det sättet kunna göra ordentliga behovsanalyser hos våra kunder. Det är vår stora styrka.

Du har valt att plocka in en del av butiken Utsökts sortiment. Utsökt stängde ju sin verksamhet för någon månad sedan. Hur tänkte du där? Det är ju inte direkt några barn- och ungdomskläder där.
— Jag tänkte att den typen av butik och sortiment behövs i stan. Den har varit ett bra och uppskattat komplement till övriga butiker. Jag diskuterade med Jenny, som ägde Utsökt, för att förvissa mig om vad det skulle innebära att ta in hennes sortiment. Hon trodde att vi definitivt skulle kunna fixa den delen så nu har PlejsEtt ett sortiment som passar alla åldersgrupper.

Hur har mottagandet från era kunder varit så här den första tiden?
— Jag måste säga att det har varit väldigt positivt. När jag först gick ut med att vi skulle byta namn var jag beredd på att det skulle komma lite olika kommentarer. Men med facit i hand tycker säkert de flesta att det är kul att vi vågar satsa. ”Det här var en färgklick för stan” sa en äldre kvinna till mig häromdagen. Mycket bättre feedback kan man väl inte få? Villervalla känner nog de flesta Värnamobor till. Butiken som ligger på Storgatan i hörnet innan man kommer ner till Åbroparken. Säkert ännu fler Värnamobor känner till Cilla Ek som har drivit butiken sedan starten. Villervalla symboliserar väl Värnamo som handelsstad med Unika butiker som drivs av lokala entreprenörer och handlare. Dessa butiker är så viktiga för en stad i Värnamos storlek. PlejsEtt– För alla åldrar.

Varför ska man besöka just din butik?
— Som jag sa tidigare så har vi en hög servicenivå. Det uppskattas verkligen av våra kunder. Vi är unika bland barnklädesbutikerna i landet. Det finns inte så många med så stort sortiment som ändå är nischat. Vi har till och med fått frågan om att öppna på andra platser i landet. Jag vill nog hävda att just vårt stora spann som vi har fått, i och med vårt nya sortiment, gör att vi kan tillgodose de flestas behov.
En positiv effekt av satsningen tror jag kommer att bli att ungdomarna känner att vi inte bara är en barnbutik och att de kan tänka sig att handla hos oss längre upp i åldrarna. Sedan har vi unika märken som sticker ut och känns spännande. Vi har dessutom en prisbild som är mycket bra.

Vad tror du om din egen butiks och handelns generella utveckling i Värnamo framåt?
— För vår del ska vi jobba med fler och nya aktiviteter på olika sätt. Vi behöver aktivera kunderna framåt. Vi har en stor butik som sväljer massvis med kunder. Vi kommer känna oss för när det gäller vårt sortiment. Vara lyhörda för kundernas behov och se till att anpassa
utbudet efter deras önskemål kommer bli viktigare och viktigare framåt. Förändringar sker så snabbt idag så det gäller att hänga med i svängarna. När det kommer till Värnamo som handelsstad så tycker jag att många börjar känna att det är viktigt att värna om handeln i stan. Många ser fördelarna med att handla i butik mot att handla på nätet. Att få rätt storlek, färg och kvalitet är inte alltid så enkelt om man handlar på nätet. Framförallt storlekarna kan variera mycket från märke till märke, där är vi verkligen experter. Här har vi en stor fördel i Värnamo med våra unika butiker med hög kunskap- och servicenivå.

Anders Wallin
Centrumledare

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

3 × tre =