Jag vill hitta
i Värnamo
Sök!

Maria Berglund – Destinationsutvecklare och ”Cheerleader”

Maria Berglund – Destinationsutvecklare och ”Cheerleader”

Det är den 13 mars, lite regn i luften och det har snöat lite under natten. Just nu känns både våren och sommaren avlägsen. Just den här perioden kan det vara svårt att föreställa sig att det om ett par veckor kommer vara fullt av försäljare i samband med årets första marknad marsmötet. De senaste åren har Värnamo gått från att vara en lite slumrande småstad till att numera vara en småstad där det händer saker. Ett av skälen till detta uppvaknande måste tillskrivas kommunen och dess utvecklingsavdelning. Jag har bokat upp ett möte med Maria Berglund som är destinationsutvecklare på kommunen. Hon är en frisk fläkt med många bollar i luften. En möjliggörare skulle nog många vilja säga om henne. Hur ser Maria på Värnamo som destination?

Du jobbar som destinationsutvecklare i Värnamo kommun. Berätta om ditt jobb.
— Jag har ett fantastiskt jobb där jag träffar väldigt många människor. Det är just det som är en av de viktiga bitarna i jobbet som destinationsutvecklare för det är tillsammans med andra vi ser till att fortsätta vara en attraktiv plats.

Fortsätta?
— Vi kan alltid bli mer attraktiva. Det är viktigt att vi blir det tillsammans. Det handlar mycket om att hitta nya vägar och att jobba tätt med andra. Jag jobbar redan idag tätt med bland andra Värnamo City, Värnamo Näringsliv, turismen, kultur-och föreningslivet. För att fortsätta vara attraktiva måste vi samverka ännu mer för i mitt jobb har jag ju även evenemangen på min lott. Om jag lite mer formellt skulle beskriva mitt jobb, eller destinationsenheten, så har vi i uppdrag att samordna, utveckla och marknadsföra Värnamo som destination för såväl besökare som invånare. Enheten fokuserar på att utveckla och stärka platsvarumärket “Värnamo” och att driva och utveckla besöksservice i kommunen. Och givetvis i stark samverkan med näringsliv, föreningar, invånare, med flera.

Det låter som att du har fullt upp?
— Jag är som en cheerleader. Det handlar mycket om att skapa förutsättningar och sedan stå och heja på oavsett om det är tufft eller går bra. Det är viktigt att vara positiv och alltid försöka ge ett smile.

Hur ska Värnamo utvecklas som destination anser du?

Värnamo City - Din självklara mötesplats

— Jag tycker det är jättebra att kommunen har en vision att förhålla sig till. Det är toppen. I visionen är attraktiveten viktig. Vi ska växa på ett klokt sätt. Ibland handlar det om att ”gräva där du står”. Vi kan hitta på en massa galna saker tillsammans med andra, men det är
viktigt att ta hand om det vi redan har. Tänk vilken fantastisk natur, kultur, design och mat som vi har exempelvis. Vi har dessutom en fin stadskärna som är superviktig. Det gäller att nyttja den potential som vi faktiskt har fullt ut innan vi börjar på med allt för mycket nya saker, även om det finns drömmar och ambitioner.

Kan du ge exempel?

— Vi har ju mycket redan på plats och det gäller som sagt att nyttja den fulla potentialen oavsett vilket område vi pratar om. Oavsett om det är en turist eller en besökare till Värnamo av en annan anledning. Det kan vara en affärsresenär, genomresande eller vårdtagare och då vill vi ju att dom får ett gott bemötande när dom är här. Det ska finnas positiva anledningar till att komma tillbaka och rekommendera det man upplevt.

Vi måste visa upp ett gott ambassadörskap som gör att våra besökare väljer att stanna någon timme eller dag längre och shoppar/upplever lite mer. Kan vi lyckas fullt ut med det så kan vi även få ännu fler att faktiskt välja att flytta hit. Det handlar alltså till stor del om att dra nytta av det som redan finns.

Finns det något som saknas i Värnamo anser du?
— Vi kan exempelvis bli ännu mer evenemangsvänliga. Vi vill gärna att det ska hända saker, men ibland kan det kännas lite knöligt och besvärligt att skapa evenemang. Är det något som saknas får vi försöka skapa det om behovet verkligen finns. Och alltid tillsammans med andra aktörer.

Vad beror det på?
— Vi har inte haft traditionen och vi har heller inte haft organisationen att skapa större evenemang. Precis som jag sa inledningsvis så behöver vi samla kraft genom samverkan så att vi kan skapa mer saker tillsammans. Jag upplever att många i Värnamo har en stark passion för det som dom sysslar med oavsett om det är i näring eller ideellt. Dessa ”passionärers” engagemang är jätteviktigt för skapandet och det måste vi visa stor respekt för och hjälpa till att förädla.

Visit Värnamo tillhör från årsskiftet Värnamo kommun. Vad vill ni åstadkomma med det?
— Vi vill ta ett starkare grepp kring besöksservice. Idag handlar det inte bara om turister utan även om våra egna invånare. Det är viktigt att prata om och sälja in platsen Värnamo till alla som besöker oss. Vi kan nu bli mer tydliga och få bättre möjligheter att fokusera på detta. Vi har tidigare haft svårt att samla information på ett och samma ställe. Många aktörer och lika många plattformar för att söka information har gjort det bökigt för besökaren att hitta rätt. Vi kommer bli mer tydliga i vår gemensamma kommunikation framåt.

Nästa år firar Värnamo 100 år som stad och där är det vi i destinationsenheten som drar i helheten. Men detta gigantiska projekt vill vi att alla är med och skapar. Så förhoppningen är att vi får ihop 100 evenemang, såväl små som stora, under 2020. För att lyckas med det så behöver vi all hjälp vi kan från föreningar, näringsliv, civilsamhället med mera. Tillsammans ska vi fira Värnamos 100 första år och ta sikte på de kommande 100 åren!

Hur kan vi locka mer turister till kommunen?
— Det kan vi göra på olika sätt. En sak är att öka samarbetet med våra grannkommuner så att alla kan dra nytta av varandras besökare, och att det skapas flera reseanledningar.

Värnamo City - Din självklara mötesplatsSedan handlar det återigen om att vi behöver bli bättre på att sälja Värnamo. Ett exempel är Karnevalen där vi kopplar samman olika saker till en händelse. Karnevalen har funnits i snart fyrtio år och fungerat bra. För ett par år sedan invigdes skateparken och i samband med det genomfördes en stor tävling, Betongcupen. En nationell tävling som lockade många från hela landet till Värnamo. Ungdomar och barn tog med sig föräldrar hit som passade på att roa sig och äta gott i samband med Karnevalen. Nu kommer Betongcupen hit för tredje gången och det finns givetvis flera anledningar till det, men jag är övertygad om att just samarbetet mellan kommun, näringsliv, föreningsliv och ideella krafter är anledningen till varför arrangemanget växer och blir mer populärt år efter år. Här är givetvis min roll som ”Cheerleader” viktig. Att stå vid sidan och heja på så mycket jag bara orkar.

Vi har ju arenorna i Värnamo. Det gäller att fylla dom. Se bara Antikrunda också locka fler besökare.

Hållbarhet blir en allt viktigare fråga när vi pratar om turism. Finns det områden där Värnamo skulle kunna marknadsföra sig som destination när det
gäller hållbarhet?
— Vi har redan många områden där vi är hållbara och vi jobbar med hållbarhetsfrågor som en naturlig del i kommunens visionsarbete. Vi behöver faktiskt inte resa ut i världen för att se allt. Ofta är vi lite hemmablinda. Jag rekommenderar alla att ta en semester på hemmaplan för att upptäcka alla guldkorn. Vi är en landsbygdskommun med många producenter av närodlat. Vi är belägna centralt i södra Sverige och vi har goda kommunikationsmöjligheter med exempelvis tåg. Här finns en uppsjö av saker att se och uppleva. Vi har möbler och design, åar och sjöar, shopping och restauranger och det bästa är att du kan använda din cykel för att nå allt. Vi är också med i arbetet med en hållbar besöksnäring socialt, ekonomiskt och miljömässigt. För en turist idag är det jätteviktigt och många gånger självklart. Hållbar turism är inte ett tema utan hur turismen ska byggas för att vara trovärdig och kunna leverera kvalitet.

Om du tittar fram mot 2035 och riktar in oss på Värnamo City. Det är ju ett viktigt år i kommunens vision. Hur ser det ut i City då?
— Jag vill att både City och hela kommunen ska leva under hela året. Vartenda skyltfönster är fullt av liv och staden är snyggt belyst. Ån har fått en förhöjd status med bättre tillgänglighet. Vilken typ av aktiviteter som sker just 2035 är svårt att sia om, men självklart fler aktiviteter som gör att man vill stanna på hemmaplan under sommaren. Varför inte en beachvolleyplan på Flanadentorget? Utebio på sommarhalvåret? En central och säker lekplats är en självklarhet. Under vinterhalvåret skulle jag vilja kunna gå ner på stan och sätta mig på en uppvärmd terrass, titta på folklivet och ta en kopp kaffe.

2035 har vi fler naturliga mötesplatser för alla. Jag vill att Värnamo ska vara en livfull, lekfull och trygg stad och före år 2035 har vi vunnit pris med mest attraktiva stadskärna.

4 snabba:

Favoritdestination utanför Sverige?
Västindien

Favoritdestination i Sverige?
Småland

Skogspromenad eller caféhäng?
Båda delar, men Café gillar jag mest, eller jag säger båda.

Ditt bästa utflyktstips i kommunen?
Jag fotograferar mycket. Det spelar egentligen ingen roll var i kommunen. Slättö sand t.ex. Lite konstigt, men sådan är jag. Besöka en gårdsbutik. Ja, du hör. Det finns så många saker. Säsongen avgör.

Värnamo City - Din självklara mötesplats

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

6 − 5 =