Jag vill hitta
i Värnamo
Sök!

Jehréns Färg – Gör Värnamo lite vackrare och lite varmare

Jehréns Färg – Gör Värnamo lite vackrare och lite varmare

Den fantastiska svenska sommaren 2018 sjunger nu på sista versen. Hösten gör sig påmind med kortare dagar, regn och blåst. Det är nu som man på allvar flyttar in från altanen och balkongen till TV-soffan och matbordet inomhus. Efter en lång sommar utan någon som helst notis om att det kanske behöver målas om eller tapetseras inomhus så blir man väldigt snabbt medveten om att det finns saker som borde göras.

Jag har besökt Jehréns färg. Jehréns färg låg för många år sedan i city, men är sedan år 2000 placerat en liten bit utanför City-kärnan, på Silkesvägen, i stora och luftiga butikslokaler. Det första man möts av när man stiger in i butiken är ett stort showroom där man verkligen kan få mycket inspiration vilket säkert passar många som går i renoveringstankar. Är det så att Jehréns börjar märka av att hösten är på intågande?

Jag har träffat VD Mats Gustavsson och butikschef Carina Hultgren för att få mig en inblick i Jehréns vardag.

Jehréns Färg är ett känt varumärke i Värnamo. Kan ni berätta lite om företagets historia?

Carina och Mats berättar:

– Företaget startade 1957 av en man med efternamnet Jehrén. 1961 tog Ola och Solveig Larsson över verksamheten och behöll namnet. 1967 blev Jehréns en av de första färghandlarna att införskaffa en brytmaskin som används för att ge önskad kulör till en målarfärg. Tekniken kom som för mycket annat på den tiden från USA. 1998 tog Ola och Solveigs son Thomas Larsson över verksamheten och han drev det fram till 2015 då företaget såldes vidare.

Mats, du tog över Jehréns 2015. Varför?

– Jehréns var till salu och när jag fick höra det så nappade jag direkt. Jag kände att det var en väl inarbetad och stabil butik i ett bra läge. Det kändes helt rätt. Förutom Jehréns färg har jag även Billinge Färg i Skövde och en butik som vi håller på att bygga upp i Mariestad. Jag har min yrkesbakgrund som butikssäljare.

Carina, hur länge har du arbetat i företaget?

– Jag har jobbat sedan 2001. Jag jobbade tolv år på Jotex med färg och form. Därefter blev det Åhléns. Man kan säga att färg och form alltid har legat för mig. Jag jobbar nu som butikschef och kommunikatör. Som lite kuriosa i sammanhanget kan sägas att jag mer
eller mindre halkade in på ett bananskal efter en förfrågan från dåvarande ägare Thomas. Han tyckte att jag skulle börja jobba på Jehréns för jag var ju där så mycket och ofta ändå.

Vilka stora förändringar har ni sett i er bransch genom tiderna?

Mats:

– Vattenburen färg. Alla lösningsmedel är borta. Miljöaspekten har tagit ett stort kliv i vår bransch och mycket har hänt. En annan sak som har skett var när alla inredningsoch inspirationsprogram började fylla TV-programmen. Dessa program på TV har gjort att vi har fått bli mer flexibla och snabbfotade för trender och andra förändringar.

Carina:

– Privatpersoner gör förändringar hemma mycket oftare nu än tidigare sedan känner vi att våra kunder efterfrågan mer service och hjälp när det kommer till sina projekt hemma. Däremot är det intressant att våra kunder fortfarande köper sina tapeter i stort sett som tidigare. Man tar gärna hem tapetprover och kataloger för att testa hemma, trots att det nu finns hjälp att få digitalt. Man tar fram och lyfter fram färger på ett annat sätt än tidigare. Nu tar branschen mer hjälp i marknadsföringen av designers för att få ett större
genomslag, säger Mats.

Det finns ju en fantastisk flora av både färger och tapeter. Vad ska man tänka på när man ska renovera hemma?

Carina menar att man först och främst måste man utgå från sin egen smak och tänka i en helhet. – Det är viktigt att det håller ihop rent färgmässigt. I många fall kan det vara bra att gå på sin egen känsla och inte se till det som designers alltid säger. Sedan finns vi ju där för att guida och hjälpa kunden att komma fram till beslutet. Vi är proffs på vårt sortiment och det gör att det blir enklare för kunden att välja.

Är det så att man även kan få ett hembesök av er där ni tipsar om hur man ska färgsätta?

– Ja, absolut. Både inom och utomhus. Både tekniskt och estetetiskt. Vi känner att efterfrågan på denna typ av tjänster växer och vi kommer att erbjuda denna typ av tjänster i allt större utsträckning. Vi vill ta ett helhetsansvar för våra kunder där vi erbjuder kunden
hela resan från ”ax till limpa” om man säger så, säger Mats.

Det känns som att det numera går att köpa färg överallt. Varför ska man välja att handla hos just Jehréns?

Mats förklarar:

– Som vi nämnde tidigare så är vi proffs på det vi gör. Vi har en kvalité som vi kan stå för. Exempelvis har vi endast två varumärken när det gäller färg och dessa kan vi till 100 %. I övrigt har vi har ett fåtal huvudprodukter, men andra kanske har hundratals produkter
inom olika genrer.

– För oss är det viktigt att våra kunder blir nöjda och vill komma tillbaka. Det är superviktigt att man som kund kan känna att vi kan detta, säger Carina.

Ni säljer ju faktiskt mer än färg och tapeter. Vilket är ert sortiment och vilka är era kunder?

– Färg, tapeter, golv, kakel, heminredning och konstnärsmaterial. 50 % av våra kunder är företagskunder och 50 % är privatkonsumenter, säger Carina.

Ni är ju en del av vår samverkan inom Värnamo City och har uttryckt att ni vill samarbeta ytterligare. På vilket sätt kommer vi se mer av Jehréns i City i framtiden?

– Vi vill synas mer i City genom att delta i olika evenemang, säger Mats. Carina berättar att man närmast kommer att synas på marknaden Friveckolördag den 27 oktober.

– Vi tror på att samarbete gynnar både oss och andra. Vi kan tänka oss massa inom olika sammanhang och är alltid öppna för förslag, säger Mats.

Ni har precis suttit i lite strategiska möten inför framtiden. Vad kan jag som kund förvänta mig när jag besöker er framåt?

– Till våren 2019 kommer kunden att se en helt ny butik med ny inspiration och dessutom ett sortiment som vi, om möjligt, kan stå för ännu mer. Det är enkelt att sälja billigt, men det är ännu viktigare att kunna stå för det vi säljer. Det gör vi genom att erbjuda ett urval i
olika prisklasser med den gemensamma nämnaren: kvalité. I den nya butiken kommer vi sätta kunden mer i fokus då vi blir mer tillgängliga och får bättre översikt. Det kommer hända mycket under våren, förklarar Mats och Carina.

Historiska fakta
1957 Jehréns grundas under namnet Jehréns Färg & Sjukvårdsaffär AB
1962 Tapeter tas in i sortimentet
1967 Jehréns installerar en färgbrytningsmaskin
1969 Parfym och sjukvård tas bort ur sortimentet
1979 Jehréns flyttar från Jönköpingsvägen till Postgatan
2000 Jehréns flyttar till Silkesvägen

Anders Wallin
Centrumledare

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

tjugo + elva =