Jag vill hitta
i Värnamo
Sök!

Fribergs Herr & Dam – Servicen är vår största konkurrensfördel

Fribergs Herr & Dam – Servicen är vår största konkurrensfördel

En bit upp på Storgatsbacken ligger Fribergs Herr & Dam. Absolut en av de mest kända och anrika butikerna i City. Som liten grabb följde jag ofta med min bästis Pelle till Fribergs. Hans pappa Olof jobbade med bland annat omskyltning och reklam. I butiken fanns det under en period en fantastisk cykel som var utrustad med allt som tänkas kan och jag har för mig att Pelle fick låna den vid något tillfälle. Jag kom ihåg att jag var väldigt avundsjuk på Pelle för att hans Pappa jobbade i en så häftig och exklusiv butik.

Nu har jag intervjuat Ted Wideberg för att höra mig för om Fribergs 2018. Har butiken förändrats mycket sedan tiden då cykeln fanns?

Du driver två butiker i Värnamo. Fribergs och Jeansbolaget. Räcker det inte med en?

— Nej, räcker och räcker. Varför ska vi ha tomma lokaler när det saknas butiker. Många är negativa, men jag är positiv och jag tror på försäljning i butik. Det handlar om att tro, vilja och bestämma sig. Man måste förstå att handlar vi inte på hemmaplan så har vi inga butiker i framtiden. Det är en enkel ekvation, men vi måste överträffa kundernas förväntningar hela tiden.

Berätta lite om Fribergs? Hur ser historiken ut?

— Nästa år firar Fribergs 90 års jubileum. Jag har själv varit här i 20 år. Vi kommer fortsätta att utveckla konceptet. Jag tog över Fribergs 2012 så jag har haft butiken i sex år. 2017 valde jag och min förra kollega att gå skilda vägar vilket innebär att jag inte är delaktig i Fribergs
på asecs längre.

Hur och på vilket sätt kom du in i branschen? Vilken är din bakgrund?

— Jag halkade in på ett bananskal efter lumpen. Jag sökte extrajobb och därefter var jag fast. Jag är från Bor ursprungligen och tog det stora steget att flytta till Värnamo. Nu har jag tagit ett ännu större steg och flyttat till Borås där jag bor med min fru. Det funkar alldeles utmärkt. Det handlar om planering och var ute i god tid.

Vilka är era kunder?

— Vi har egentligen kunder inom alla målgrupper. Vi har ungdomar från högstadiet och uppåt. Ungdomarna är viktiga för framtiden och vi ser att många blir stamkunder efter hand. Vi har givetvis många äldre kunder. De äldsta är över 90 år.

Ni har mycket kläder i premiumsegmentet? Kan man säga att det är er nisch?

— Ja, det är nog så vi jobbar. Många tror att det är dyrare än det är, men vi lägger mycket tid på att hitta rätt produkter för våra kunder. Vi är duktiga på att känna av marknaden och är ute i mycket god tid. Det gäller att vara med i de olika trenderna och hålla uppe kompetensen genom att läsa olika magasin och vara med på mässor.

Hur ser trenderna ut i klädmodet inför sommaren och hösten 2018?

— Det är svårt att se trenderna idag. Vissa märken är så starka så själva märket sätter trenden. Inför hösten har vi fem till sex nya varumärken på väg in. Vi jobbar med att förnya hela tiden och anpassa oss efter behoven. Som jag sa tidigare så är det viktigt att hänga med i branschen och skaffa kunskap hela tiden.

Ni jobbar även med profilkläder. Hur?

— Vi har stark kundkrets som köper arbetskläder och profilkläder. Det är en växande marknad och vi har många starka företag som vill synas på bästa sätt när dom representerar sitt företag. Det behöver inte vara kostymer vid alla tillfällen. Den här biten ökar för oss och vi kommer fortsätta att satsa på det. Vi är proaktiva och kontaktar många företag och det bär frukt.

Vad gör ni för att locka kunder till butiken? Hur marknadsför ni er?

— Vi är duktiga på den lokala marknaden för vi känner Värnamo. Det är inte nödvändigt att handla varje gång man kommer till oss. Vi tar oss tid med kunderna och gillar att prata och ställa frågor. Det ger oss en extra stark kunskap om vad Värnamoborna behöver. Vi har dessutom ett kundlojalitetsprogram med många kunder som får olika erbjudanden till sig.

Vad är innebär ordet service för dig och dina anställda?

— Vi vill ge alla kunder en positiv upplevelse. Vi vill konkurrera med service och bemötande. Du ska komma in till oss och känna dig välkommen och vi ska se till att du får rätt hjälp. Service är vår absolut största konkurrensfördel.

Vilka är utmaningarna 2018?

Utmaningen är att göra något bra ännu bättre. Redan till hösten kommer vi se skillnader på Fribergs, men vad det blir får bli en överraskning. Det kommer hända grejer kan jag säga.

Vad tror du om framtiden?

— Jag tror att butikerna har en framtid. Nätet behöver även i framtiden sina skyltfönster och de finns i stadskärnorna. Service får aldrig underskattas och det kanske är så att trenden är att det blir mer inne att handla i butiker igen och att vi blir starkare. Jag tror att vi behöver samverka mellan butikerna mer än vad vi gör idag. Ju fler vi är tillsammans desto starkare är vi.

Anders Wallin
Centrumledare

Kommentarer (1)

  1. Handlar inte på nätet,därför jag trivs bra på FRIBERG’S,där får man hjälp och den service man behöver!
    Deras Märke passar mig bra!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

sjutton − nio =