Jag vill hitta
i Värnamo
Sök!

En 86 årig historia från toapapper och tobak till kaffemaskiner och kopiatorer

En 86 årig historia från toapapper och tobak till kaffemaskiner och kopiatorer

”En boks värde hänger framför allt samman med vissa egenskaper. Böcker i skinnband kan t.ex. vara till ovärderlig nytta när man slipar rakknivar. Tunna häften däremot passar utmärkt när man behöver palla under ett ben på ett vingligt bord. Ett lexikon är förträffligt för att försätta en inbrottstjuv ur stridbart skick och en atlas kan användas som ersättning för krossade fönsterrutor.”, sa Mark Twain (1835-1910), som skrev om Tom Sawyer och Huckleberry Finn.

Ja, tydligen finns det många användningsområden för böcker, även om just Mark Twains förslag kanske inte är de mest tidsenliga. Jag har besökt Arvids Bokhandel längst upp på Storgatsbacken för att träffa Ingemar Arvidsson som driver butik i både Värnamo och Anderstorp för att se hur läget i bokbranschen är år 2017.

Berätta om Arvids Bokhandel

– Ursprungligen startade min pappa Arvid Johansson en pappershandel i Anderstorp 1931. Hans första varor i sortimentet var papper och tobak. Han lockades av verksamheten och åkte till en vän i Malmö för att praktisera under en vecka och tog därefter med sig kunskapen hem till Anderstorp. Från början hette bolaget Arvids pappershandel. Den första produkten som Arvid sålde var en rulle toapapper på kredit.

– 60-talet var en expansiv fas i företagets historia, då sålde Arvids böcker, radio/tv, leksaker och kontorsmaterial.
– Under mitten av 70-talet tog jag successivt över verksamheten och radio/Tv-rörelsen såldes av. Under 80-talet blev vi medlemmar i Kontorsman-kedjan och vi fick på så sätt bättre förutsättningar att på allvar satsa på att sälja kontorsmaterial till traktens företag.
– Under 90-talet och inledningen av 2000-talet skedde en hel del expansioner och vi bytte till större butik, byggde nytt lager och vi gick dessutom med i Sveriges största kedja av fristående kontorsvaruhandlare, RKV. Sedan 2007 är vi etablerade i Värnamo på Storgatsbacken 3 så just i år den 4 oktober firar vi 10-års jubileum i Värnamo.

Vilka är de största utmaningarna med att driva bokhandel idag jämfört mot tidigare?

– Det har varit många utmaningar med att driva bokhandel även tidigare. Man kan väl säga att 1972 var ett viktigt år för då släpptes bokpriserna fria. Det innebar att varje bokhandlare själv kunde skapa egna kampanjer. Tidigare var prissättningen helt styrd av bokförlagen.
– Precis som många andra branscher är bokbranschen mycket konkurrensutsatt. För att vi ska klara konkurrensen så är det viktigt att vi ligger i framkant när det gäller både service, sortiment och kompetens. Idag har vi tuff konkurrens från både nätet och de stora livsmedelskedjorna.

Jag kan dock se lite ljusare på konkurrensen från nätbutikerna nu än tidigare eftersom förlagen själva äger och driver dessa till stor del. Prisskillnaderna är inte särskilt stora längre, faktum är att vi är billigare ibland. Vi tillhör dessutom en stor sammanslutning som heter JB-gruppen som förhandlar avtal vilket är ytterligare en anledning till att vi är konkurrenskraftiga även mot renodlade lågprisaktörer. Ett annat konkurrensmedel är vår läsklubb ”Läslustan”. Där löser man ett medlemskap och får låna och i egen takt läsa 54 av årets böcker och dessutom behålla en av dem.

Idag kan du läsa böcker på läsplattor, telefonen eller lyssna via ljudböcker. Varför ska jag läsa en vanlig bok?

– Det är inte samma sak att läsa på en läsplatta. Man får inte samma utveckling med digitala media som med vanliga böcker och det beror på olika saker. Sedan finns det andra negativa effekter som exempelvis att läsa en bok på en platta innan man ska somna så kan det bli störande för nattsömnen och insomningen eftersom skärmens ljus misstänks påverka kroppens halter av sömnhormonet melatonin.
– Sedan finns det mycket positivt med det digitala. Ljudboken till exempel är ju fantastisk när du ska ut på en lång bilresa.

Efter flera PISA-undersökningar med fallande resultat så vände trenden 2015 och nu har svenska 15-åringars läsförståelse förbättrats. Kommer ungdomarna tillbaka till bokhandeln?

– Vi säljer mycket barn och ungdomsböcker. Kanske har diskussionerna och uppmärksamheten kring de fallande resultaten bidragit till att fler hittar till bokhandeln igen. Det är vårt ansvar att guida våra barn in i läsandets konst från tidig ålder så jag hoppas att vi ser en tydlig förändring kring bokens betydelse framåt.

Varje år släpps det tusentals böcker på den svenska marknaden. Hur gör ni för att hålla uppe kompetensen kring utbudet?

– Vi läser givetvis mängder med böcker och ser till att tipsa varandra inom personalen. Vi åker dessutom på informationsträffar ett par gånger årligen där förlag och författare är med och informerar om nya utgåvor. Vi har dessutom hjälp av vår branschtidning Svensk Bokhandel som varje vår och höst ger ut en stor tjock ”bibel” om böckerna som har givits ut.

– Min fru Siv är ansvarig för boksidan hos Arvids, men alla bidrar på sitt sätt och ser till att vi håller en hög kompetens inom olika genrer.

Hur viktig är bokrean 2017?

– Bokrean är fortfarande mycket viktig för oss, men inte lika markant som tidigare. Numera är det flera perioder under året som sticker ut och bokrean är en av de viktigaste. Sedan fyller bokrean en mycket viktig funktion då den lockar även de som inte är så vana läsare av böcker och bokrean ges fortfarande en hel del medialt utrymme.

Hur ser trenderna ut just nu inom bokhandeln?

– Trenden är fortsatt det svenska deckarundret som aldrig verkar gå över. Du hittar en ”scandinavian crime” hos alla bokhandlare världen över. En annan trend är givetvis de olika plattformarna för streamingtjänster för böcker som växer. Dock är det osäkert hur mycket och hur stor del av marknaden dom har. Oavsett vilket så tror jag att den klassiska boken har en stabil framtid. Det tryckta ordet är oslagbart!

Vilken är er största kundgrupp?

– Arvids största huvudområde är faktiskt inte bokhandeln utan industri- och kontorsmaterial som står för 60% av bolagets omsättning. Vi har en person som arbetar heltid med att besöka företagen i bygden och sälja in kontorsmaterial och andra förnödenheter. Vi har en unik service där vi med egen bil levererar materialet och bär in innanför dörren hos kunderna. Tack vare att vi tillhör RKV-kedjan så kan vi hålla riktigt bra och konkurrensmässiga priser. Vårt sortiment på kontorssidan är brett och det inkluderar skrivare, kopiatorer och även tork-och toapapper (med tanke på första köpet i pappa Arvids butik). Vi har även kaffemaskiner.

Hur marknadsför du dig?

– Vi har anpassat oss mycket efter tiden. Det är inte längre helt självklart hur och på vilket sätt man ska marknadsföra sig. Bland våra prioriterade marknadsföringskanaler kan nämnas tidningen Köpstaden och vår julkatalog som vi skickar ut till hushållen. Vi jobbar även med digitala media som Facebook.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

sjutton + åtta =