Jag vill hitta
i Värnamo
Sök!

Carl Schrewelius – Brinner för handeln i Värnamo

Carl Schrewelius – Brinner för handeln i Värnamo

1997 bildades Värnamo City AB. Ägare till bolaget är fastighetsägarna i City, Värnamo kommun och Värnamo Handel. I min roll som Centrumledare får jag mina uppdrag från ägarna och då framförallt från Värnamo handel då mitt uppdrag till största delen är handelsorienterat. De senaste åren har Värnamo handels ordförande varit Carl Schrewelius. Carl är en riktig entreprenör och en sann optimist som på bästa sätt representerar den handel som bedrivs idag och kommer att bedrivas i morgon.

Carl Schrewelius. Du är uppväxt i en riktig köpmannafamilj. Var det ett självklart val för dig att välja din bana i livet?
— Ja, det har det varit även om jag har provat andra saker i livet. Att vara sin egen har alltid lockat samtidigt som jag har velat arbeta med människor. Jag har testat andra saker för att förvissa mig om att mitt val verkligen är det rätta. Jag har haft förmånen att få ha olika roller i företaget. Allt från att plocka upp varor, sälja bakom disk till att numera vara delägare i företaget.

Du är ordförande i Värnamo handel som äger 40 % av Värnamo City AB. Vad är din roll som ordförande?
— Den främsta rollen har varit att jobba med att få en positiv stämning bland handlarna. Jobba med sammanhållning och ambassadörskapet inom handeln. Det är superviktigt att vi jobbar tillsammans i Värnamo med handelsrelaterade frågor. Det inbegriper så mycket mer än dagliga transaktioner i kassan. Kundaktiviteter, service, attraktivitet, säkerhet. Ja, det finns en mängd saker som ryms inom detta.

Vilka är det som sitter med i Värnamo handels styrelse?
— Förutom mig själv är det Ted Wideberg (Fribergs), Kristin Danås (Madame), Jenny Kask (Plejsett) och Ann-Louise Lidén (Länsförsäkringar). Vi har representanter från olika verksamheter i styrelsen och dom består av både egna företagare och anställda. Sammansättningen ger en bra bredd, men vi ser gärna att fler söker sig till Värnamo Handel som medlemmar och gärna aktiva sådana.

Detaljhandeln förändras hela tiden. Vilken förändring är den största som du har upplevt de senaste åren?
— Den stora förändringen är digitaliseringen. Det är här den stora förändringen har skett. Det behöver inte alltid vara näthandeln som avses, det kan också handla om ny teknik i butikerna som underlättar köpprocessen. Kundklubben som vi har i Värnamo är ju också en ny digital förändring. Sedan kommer ju givetvis all social media med instagram, snapchat och Facebook , En annan viktigt förändring i den digitala utvecklingen för Värnamo var då vi tog steget från de gamla papperspresentkorten till att jobba med de digitala. Vi har mer än dubblat försäljningen av dessa. Jättekul.

Minskade marginaler, större konkurrens från nätet och nya köpmönster. Hur ser återväxten ut bland handlarna i Värnamo? Är det någon som vill satsa på butiker i dagsläget?

— Spontant är det kanske inte så många som kommer med en påse pengar som man vill lägga på att starta en butik. Dock finns det annan handel som utvecklas och det är områden där man har anammat och tagit steget ut i den digitala världen. Det finns alla möjligheter att lyckas genom att använda den nya tekniken rätt. Sedan håller jag inte riktigt med om att marginalen minskar i alla lägen, men vissa branscher har nog fått känna på tuffare marginalpress. Leverantörerna har fått känna på detta också och dom har fått anpassa sig.

Hur menar du?
— Butikerna är viktiga för leverantörerna och dom förstår att vi måste överleva. Trots allt sker den största delen av detaljhandeln av butiker. Leverantörerna överlever inte utan oss.

Vad gör Värnamo handel i dag för att skapa spring i butikerna? Finns det något som du kan peka på som ni har lyckats bra med?
— Vår lokala kundklubb som handlar om att premiera de kunder som handlar lokalt. Ett smidigt och butiksanpassat digitalt stämpelsystem som i dagsläget har runt sextusen medlemmar. Sedan har vi som sagt den digitala presentkortssatsningen där vi kan nå ut till både privat- och företagskunder. Vi är duktiga på aktiviteter och vi försöker få butikerna att interagera med större aktiviteter som händer i City. Se bara under våren så mycket som händer. Det är toppen för oss handlare och självklart även för våra besökare. Jag anser även att vår satsning serviceutbildningar för ett par år sedan var lyckade.

Miljö och hållbarhet är frågor som blir allt mer viktiga inom alla områden. I julas blev exempelvis det återvunna plagget årets
julklapp. Vad gör handeln i Värnamo i dessa frågor?
— Det är givetivs olika från företag från företag, men generellt sett så är miljö och hållbarhet prioriterade frågor hos många leverantörer. Om vi pratar lite mer lokalt så gör vi ju redan en stor satsning som pågår dagligen året runt.

Vad menar du?
— Vi vill ju att så många som möjligt ska handla lokalt. Att få folk att handla lokalt istället för att beställa varor från utomlands eller köpa på andra orter är givetvis positivt för miljön. Se bara till premiären av nya H & M. Det var säkert ett antal hundra bilar som inte rullade iväg för att handla på annan ort i samband med det. Vi jobbar hela tiden med att skapa ett utbud som våra besökare efterfrågar. Det skapar en hållbar miljö.

Hur ser din visionära bild kring Värnamo som köpstad ut? Om du tittar 10 år framåt, var befinner vi oss då?
— Jag tror att vi kommer ha en stark centrumkärna med ett bra utbud. Det kommer ske förändringar där butiker försvinner och nya kommer till. Värnamo växer och det kan locka nya aktörer. Sedan tror jag att vi kommer hitta nya produkter och tjänster i butikerna.

Tjänster?
— Personal shopper exempelvis. Att vi jobbar mer med servicetjänster ur ett hållbarhetsperspektiv. Vi kommer säkert se mer samlokalisering av olika verksamheter i gemensamma lokaler. Vi kan redan nu se exempel på detta hos Skomakeriet som även har en som slipar knivar hos sig vissa dagar.

Om man vill starta en egen butik i Värnamo, hur går man tillväga då och finns det några branscher som vi är i behov av i city?
— Jag tycker man kan vända sig till Värnamo City som har bra kontakt med fastighetsägarna. Många erbjuder även franchise, vilket kan vara ett sätt att snabbt komma igång med en verksamhet. Vi ser att det finns vissa tomrum efter Åhléns att fylla, sedan ändrar sig efterfrågan av produkter hela tiden så allt är egentligen intressant. Jag tror egentligen att det hålrum som uppstod till stor del är fyllt, men att man nu får göra inköpen hos flera aktörer till skillnad mot tidigare då man gjorde samtliga inköp hos en.

4 snabba:

Shoppingweekend eller fotbollsweekend?
Fotbollsweekend

Butik eller kontor?
Butik

Småstad eller storstad?
Småstad

Benpress eller armhävningar?
Armhävningar

Anders Wallin Centrumledare
Foto BePe Foto

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

tio + tio =